Ze staré Poruby
Počátky porubské školy očima pamětníků
(Jiří Bárta)
V rodinné kronice její zakladatel Josef Bárta o tomto tématu mj. píše :
Coby šestiletý jsem r. 1875 nastoupil do porubské jednotřídky (zůstala jednotřídní školou až do r.1889), jejímž správcem byl pan Petr Komárek… Vyučování tenkrát bylo hodně obtížné, neboť učitel měl tehdy na starosti skoro 200 dětí školou povinných. Poněvadž jediná školní místnost nemohla tolik dětí pojati, tyto byly rozděleny na 2 skupiny. První skupina (od 4.šk.r.) chodila dopoledne, druhá skupina (1. – 3.šk.r.) odpoledne. Přesto byla učírna naplněna do posledního místečka a vzduch po krátké době nesnesitelný. Že v takové přeplněné třídě trpěla kázeň i vyučování rozumí se samo sebou. Mnozí nezvedenci se bavili, škádlili a znepokojovali učitele tak, že musel upotřebiti k utišení neposlušných žáků lískové hole. V té době trvaly hlavní prázdniny 6 týdnů a byly rozděleny takto" 4 týdny o žních od 15. července do 15. srpna, a pak 2 týdny v září, když se vykopávaly brambory. Také tenkrát existovaly pro starší žáky všeobecné úlevy. Tito nechodili do školy od 1.dubna do konce října. Aby mohli rodičům pomáhati při pasení dobytka a polních pracích. Když jsem nastoupil do školy, psali jsme dlouho jen na tabulkách, sešity se používaly až ve vyšším oddělení a to jen pro krasopis. Názornin nebylo skoro žádných, pamatuji si pouze na mapu rak.uherské říše a na mapu polokoulí, rolník a řezník Frant. Švidrnoch tehdy škole daroval ještě malý globus…
… Škola byla postupně rozšiřována. Už před válkou (1. světovou) měla 5 tříd. Snažil jsem se ze všech sil, aby obec postavila novou školní budovu, jež by vyhovoala potřebám doby, ale nepodařilo se to ani mně, ani mým přátelům. Místo školy byl postaven "Obecní dům" s byty pro učitele. V mém bývalém bytě byla zařízena čtvrtá učebna a pátá třída byla umístěna v novém obecním domě. Nové školy jsem se tedy nedočkal a celých 33 roků jsem musel učit v nevhodné a nehygienické budově. Při odchodu na odpočinek v r.1927 mně zemská školní rada vyslovila pochvalné uznání."
"… Rakouské úřady by se spokojily s maturitou, ne však můj otec. Ten chtěl co učitel navíc i odborné vzdělání, a tak aspoň na rok odjel studovat do Prahy… Když se otec vrátil, začal v porubské škole svou nejlepší kantorskou dobu. Nevím, jak dalece mu k té skvělé práci pomohla věda, pochycená na universitě. Spíš bych hádal, že to bylo dílo jeho talentu…
…Můj otec byl přesný opak pedagoga, jenž má vyučování za vědu a děti za materiál. Vcházel mezi ně jako do společnosti, jediné žádoucí, jako její nejstarší, nejnápaditější člen. Neviděl v dětech hlínujíž může dát učitel tvar, jaký se mu zlíbí, nýbrž lidi, kteří mají už svou hlavu – tedy i určitou zodpovědnost… … Mám knihu, dlouho nejmilejší, a nejen proto, že byla první. Napsaly ji porubské děti a ozdobily obrázky… Otec vydával s dětmi i časopis. "Naše klásky" se jmenoval. Na zadní straně byly zprávy ze světa. Jedna hlásila, že do Mariánských Lázní se přijel léčit slavný ruský spisovatel Maxim Gorkij. A vedle zprávy fotografie….… kdosi vykřikl: "Napišme mu dopis." …Na čtyřicet dopisů, k tomu obrázky a otcův průvodní list šel do Mariánských Lázní.
Sotva za týden vstoupí do třídy sám pan pošmistr a obřadně předá tátovi obálku. V ní dopis Maxima Gorkého. Rozechvěně čte a překládá porubský učitel věty dojaté i hluboce myslitelské. Gorkij oslovuje v dopise otce, ale text se obrací na všechny československé děti.
Josefu Hurníkovi, učiteli v Porubě.
"Srdečně jsem byl dojat milým pozdravem dětí porubské školy. Posílám škole svoji podobiznu a své knihy v ruském i německém jazyce. Řekněte dětem, že já v jejich letech jsem žil velmi těžko, velmi bídně, ale již tehdy plně jsem pocítil, že všechno zlé i dobré pochází od člověka a pro člověka. Čím déle tím jasněji jsem si uvědomoval rozhodující význam vůle a rozumu člověka, těchto dvou pramenů všeho blaha, všech radostí i velkých událostí světových. Tato víra spasila mě od záhuby, s touto vírou prožil jsem celý život, slouže podle svých sil člověku. Tuto pevnou víru z celé duše přeji dětem porubským, dětem celé československé vlasti, a nechť ona je šťastna !
Mariánské Lázně 20.1.24
M. Gorkij“
Venkovský kantor netušil, čeho se tu odvážil. Vždyť oficiální místa brala přítomnost Gorkého na vědomí jen s rozpaky. Ne vládní delegace, ale děti z hornické vsi jej u nás uvítaly."
Počátky porubské sokolovny
(Jiří Bárta)
Ve výčepu sokolovny začala posedávat u jediného stolu jen hrstka sokolů – budovatelů, na nejčestnějším místě požehnaný mecenáš Adolf Bárta. Sokoli neklidně poposedávali a uhýbali jeden druhému očima. V sále visely kruhy a nehoupaly se. Pan Lazar už několikrát konstatoval, že vytahovací oponu na jevišti vyzkoušel a že funguje. Nad vchodem domu omývaly první deště písmena „Ni zisk, ni slávu.“ Zraky sokolů se upínaly už jaksi úzkostně k předsedovi Adolfovi. Ten však hleděl skrz ně, mlčky naznačiv: Dal jsem louku, to je snad dost.
Aspoň jedním si může být jist, že dokonale splní příkaz „ ni zisk, ni slávu“. Ani to čestné místo u stolu nebude jeho, i kdyby se v sokolovně uzpíval a urecitoval. Tam už sedí bratr Adolf, nade všecky zasloužilý. Dá-li sedlák kus pole, jako by si odkrojil kus vlastního těla. Takhle krvácet už pro Sokol nikdy nikdo nebude…
A zatím Josef Bárta za stolem ve výčepu rozděluje role pro první divadlo (Švanda dudák). Už v tom lítá ten nešťastně šťastný, už má první uražené, protože jim nedal hrát nic lepšího…
Porubský Sokol vyšel ze spiritismu, což tady prozrazuji proto, že je úplně jedno, z čeho vyšel. Hlavně že se z průměru povytáhla hrstka lidí a že ta hrstka povytahovala k sobě další a další, až kdekdo v Porubě něco zkoušel, třeba co nejvěrohodněji trávit Lízala na jevišti, nebo dělat stojku na hrazdě, nebo zpívat druhý hlas, nebo upéct dvoumetrový koláč pro dětskou slavnost…
Poruba je příliš úspěšná a okolní obce, hlavně ty lepší jako Polanka nebo Klimkovice jsou z toho mrzuty. Taky by tam rádi něco takového, ale nenajdou druhého Adolfa Bártu, co rozdává louky, ani Josefa Bártu, co má nápady. A tak v neděli všechno táhne do porubské sokolovny, tam se vždycky něco děje, a když nic, nevadí, aspoň se tu sejdou ti, co by si chtěli něco užít. A užijí si. Kde jinde si mohou prohlédnout klimkovičtí chlapci porubská děvčata?“
Rodák z Poruby, Ilja Hurník, žasne…
(Jiří Bárta)
„… pustil jsem si na Internetu několik Tvých statí, moc mě potěšily, jak jsou přesné. I to, žes pojednal o paní Sylvě. Je to opuštěná žena a asi sotva kdy čekala, že se takto octne na veřejnosti. Měl bych k Tobě ale jednu prosbu. Až se zase dotkneš našeho rodného kraje, upozorni, že je to Slezsko, že má přesné historické hranice, o čemž mnozí nevědí nic a označují proto Slezsko jako „severní Moravu“. Musí se s tím něco udělat ! Žasnu, co všechno se o historii Poruby zachovalo, o ničem z toho jsem neměl ponětí, ale ani můj otec a asi ne ani náš dědeček. To se ví, člověk je takto připraven o jisté představy. Teď se dovídá, jaké machinace, spory a kravály provázely stavbu porubského kostela, tak podobné našim současným. Já jsem, jak jsem kdysi slyšel, napsal, že ten kostel vystavěli zedníci bez plánu, jen ze zbožnosti… Tím víc však vynikají případy jako bylo porubské eratikum " (švédská žula).
Žádný velký dojem neudělal. Sedláci se dost nadřeli s kameny na polích a jestli nějaký nevadí, pak ten v potoce. Ale jeden osvícený sedlák plácl stokorunu na stůl, prý první počinek, jeho soused musel plácnout rovněž, za chvilku tu byla kupka peněz a začal nevídaný podnik. Chlapi odvedli vodu z potoka jinudy,
Toho památného dne se do železného vozu zapřáhla celá Poruba. Dovlekli jej na laně přes kopce a podoly na náves jako ženich nevěstu. Tam na balvan čekal betonový sokl, do něhož Porubští zapustili kovovou krabici se snímky,
Svornost v obci, mír ve státě.
Přišla válka. Poruba pobouraná, vyhořelá, ale kámen zůstal. A ves přišla i o slávu nejjižnějšího eratika. Našlo se jedno ještě jižnější. Inu, marnost nad marnost. Ale v paměti zůstal den, kdy Poruba táhla za jeden provaz…
"Díky Tobě mám na očích fotku, který udivuje naše hosty. Říkají, že na takovou úroveň se sotva která ves vznesla.“
Takže jen malé přiblížení oné dávno zašlé doby konce 18. stol. slovy pana faráře Bystřičana:
„… podal o starém kostele zprávu, která jest uschována ve farním archivu jakožto vzácná památka….
Věži hrozila pohroma. Bylo nebezpečí, že spadne k západu. Proto byla L.P.1787 snesena, takže z ní koncem roku tohoto nezůstalo než místo, na němž se vypínala a stěna kostela se dotýkající…
Kaple sv. Antonína byla chatrná, střecha byla shnilá, dřevo nehodilo se na nic. Ještě hůř bylo s kostelem. Střecha hrozila spadnutím…
V přežalostném, bídném stavu byl tehda náš farní chrám Páně. Mnozí jmenovali ctihodný kostelíček porubský dírou (spelunka)…
Dne 2. června 1788 byl základní kámen ku stavbě věže položen…
stavěli: Matěj Šimíček a Ignác Luzar ze Stětiny, Jiří Bárta z Vřesiny, Prokop Halfar z Budišovic…Koncem května L.P.1789 počalo se lešení pro klenbu kostelní stavět a 20.června o 11. hod. byl do kopule poslední kámen vsazen ku spokojenosti všech. Lidé přítomní při tomto výkonu slzeli radostí. Všem se líbila stavba, a zvláště těm, kteří dřívější kostelíček znali….
Přestavbou kostela postavil si důstojný pan farář Ignát Lusar pomník dosud trvající. Byl zde 37 let duchovním správcem. Ještě dlužno poznamenati, že za něho postavena byla L.P.1814 i nynější farní budova….
Nová křížová cesta na zevnějších zdích kostela jest věnována od Ignáce Bárty, bývalého starosty porubského. Novou křížovou cestu pro chrám Páně darovala Johanna Švidernochová z Vřesiny.Obě křížové cesty za nynějšího roku (1902) posvěceny…“
Není balvan jako balvan
(Jiří Bárta)
A pak byla ta schůze. Když se vyřídil zhroucený ponocný i plot, otec povstal. “Před čtyřiceti tisíci léty se dosunul ze severu až k nám obrovský ledovec a tady roztál. Balvany, které před sebou dostrkal, tu po něm zůstaly. Jeden z nich, který se dostal nejdál na jih, leží v našem potoce. Geologové už o něm vědí a od nynějška mu budou říkat porubské eratikum. Taková vzácnost nemůže zůstat v potoce. Musíme ten kámen dostat z bahna, dopravit jej před obecní dům a udělat z něho pomník.“
Poruba je vzrušena. Odpoledne všecko táhne k potoku. Pan Valder patetickými gesty vrhá své lidi do vyznačených bojových pozic. Jedni kopou pro potok nové koryto, druzí staví nad kamenem lešení z mohutných trámů…. Já tomu sice nerozumím, ale dívám-li se dnes na fotografie oné operace, přece jen se mi zdá, že ta trámová věž nad kamenem je trochu větší, než by se čekalo, a že se snad ten potok ani nemusel odvodňovat. Na druhé straně je třeba panu Valderovi přiznat, že z případu udělal opravdové dílo, jež svou monumentalitou strhlo Porubu. Vždyť nad praktickou stránkou dostat kámen z vody čněla idea. Tohle bylo první společné dílo obce, všichni kladli k němu ruku. A zadarmo.
Koncem šedesátých let se v Porubě rozhodlo – teď už to bylo velkoměsto -, že kámen si zaslouží lepšího místa. Vždyť to, co bylo kdysi centrem obce, se teď smrsklo na pouhý plácek uprostřed lesa věžáků. Tentokrát stačilo pár jeřábníků, aby se balvan posunul jinam…“